Veien mot Taleflytsenteret

- en historie om engasjement og målbevissthet -

Stine er grunder og eier av Taleflytsenteret AS. Hun har alltid hatt et brennende engasjement for logopedi som fag, og har jobbet med ulike spesialfelt fra hun startet sin yrkeskarriere i 2009. Interessen for vansker som påvirker taleflyt startet tidlig, og førte henne fort inn inn nasjonale og internasjonale fag-nettverk og prosjekter. Hun har hele tiden vært opptatt av å utvide sin faglige kompetanse, og dele den med andre.


Stine er utdannet logoped MNLL og Norges første kliniske spesialist i stamming og løpsk tale. Hun har 10 års studier fra Universitet i Oslo innenfor fagområdene logopedi, psykologi, spesialpedagogikk og psykososiale vansker, en spesialisering i taleflytvansker fra Lessius Mechelen i Belgia (ECSF) og videreutdanning i kognitiv terapi fra Oxford Cognitive Therapy Center og i Parkinson fra Neurology Acadmy i Sheffield. I tillegg har hun flere ulike fordypningskurs innen nevrologopedi og familieterapi, og er sertifisert i alle de viktigste behandlingsprogrammene for stamming og løpsk tale.

Gjennom 10 års klinisk erfaring har Stine opparbeidet en unik og ettertraktet kompetanse på taleflytvansker. Ved siden av privat virksomhet er hun involvert i nasjonale og internasjonale fagnettverk, og har i mange år vært tilknyttet universitetet som praksisveileder, ekstern foreleser og sensor for masterstudenter. Hun tar og imot kollegaer som trenger hospitering i forbindelse med spesialisering i taleflytvansker.

Stine brenner for økt klinisk kunnskap om taleflytvansker i Norge, og av å sikre bedre behandlingsmuligheter for mennesker med taleflytvansker. I snart 15 år har hun søkt etter utvidet kunnskap der den finnes, tatt med seg kunnskapen tilbake til Norge, og delt den med studenter, kollegaer, relevante fagmiljøer og klienter. Hun mener kunnskap bør deles, og slik sett komme flest mulig til gode.


Mine betrakninger

Min karriere startet med et engasjement for behandling og oppfølging av barn med (sjeldne) diagnoser. Det var begrenset kunnskap i lokalmiljøne hvor disse barna befant seg, og få muligheter til fag-spesialisering i Norge. Jeg dro derfor til Sverige og tok fordypning i oral motoriske vansker ved Munn-H Senter i Gøteborg, etterfulgt av internasjonal sertifisering i Castillo Morales' Orofaciale Reguleringsterapi og Talk-Tools.
Parallelt med dette, utviklet jeg en særlig interesse for fagfeltet stamming og løpsk tale. Kanskje fordi mange av de barna jeg jobbet med hadde forstyrrelser i taleflyten som grenset mot og lignet taleflytvansker. Jo mer jeg jobbet med utviklingsmessig stamming, jo mer nysgjerrig ble jeg på taleflyt(relaterte) vansker hos personer med syndromer og nevrologisk sykdom/skade, eller diagnoser. Det var ikke mye tilgjengelig informasjon om dette i Norske fagmiljøer, og jeg følte at min kompetanse kom til kort i møte med en komplisert vanske som befant seg i skjæringspunktet til psykologi.
Nysgjerrigheten og engasjementet for taleflyt gjorde at jeg etter kun få år, som første logoped her i Norge, valgte å begynne på en europeisk klinisk spesialisering i taleflytvansker (ECSF). Jeg fullførte denne i 2002, og har siden det jobbet som klinisk spesialist med stamming og løpsk tale, samt det jeg velger å omtale som taleflyt-relaterte vansker knyttet til syndromer, og nevrogen sykdom/skade. Utdannelsen gjorde meg bevisst på ulike behandlingstilnærminger, herav også kognitive teknikker hentet fra psykologi. Dette ført til en videreutdanning i CBT, samt fordypning i flere andre kognitive behandlingsteknikker.
I tillegg til formelle fordypninger og spesialisering har jeg fulgt nøye med på behandlingsmetoder som dukket opp eller fikk oppmerksomhet innenfor taleflytfeltet. Jeg har holdt meg faglig oppdatert gjennom å ta relevante kurs og sertifiseringer, og har deltatt på konferanser rundt om i verden. I klinisk arbeid ser jeg nødvendigheten av å ha en bred metodisk tilnærming til behandling, og møte hvert enkelt menneske med anerkjennelse og en åpen holdning. I stedet for å mene hva som bør være best for den enkelte, bør den enkelte føle seg trygg nok til å kunne fortelle hva som oppleves viktigst for seg...
" Jeg har alltid vært opptatt av å dele kunnskap med kollegaer og studenter. Det er noe av det mest lærerike og utviklende man kan gjøre som fagperson. Først når kunnskap deles blir den utfordret og videreutviklet. Studenter hjelper meg med dette hele tiden..."